středa 2. prosince 2009

Článek: Vztah ICT/IT a businessu

Méně rozsáhlý článek je volnou úvahou nad vztahy IT oddělení a businessu ve firmách v dnešních podmínkách všeobecného snižování nákladů, nárůstu požadavků ze strany vedení společností a krizového řízení.


V rámci úvodu bych rád přiblížil pojem "business", pod kterým si mnozí představují leccos - od vydělávání peněz možná až po dinosaury. Pro účely tohoto článku jsem se rozhodl slovo "business" používat ve smyslu komplexní části každé firmy, které jde o vytváření zisku, vedení společnosti a propojení parciálních oddělení, která ve firmě existují. Tedy business představují především lidé na všech úrovních managementu, ale i lidé z výroby a v důsledku ti, kteří rozhodují o tocích peněz.

Nabízející se otázkou je, kam zařadit IT oddělení a "ajťáky"? Osobně se obávám toto označení používat, v posledních letech vývoj v ICT maže hranice mezi kodéry v kraťasích a sandálích a úspěšnými IT manažery v drahých oblecích na pozicích CIO (chief information officer). Nedávno nás upozorňovala Taťána le Moigne, při návštěvě VŠE (viz článek) na fakt, že každý, kdo se chystá v dnešní době stát programátorem ve smyslu kódování, se nechť pro vlastní dobro naučí alespoň základy komunikace a business cítění, neboť bez těchto elementárních znalostí se těžko bude prosazovat v dnešní konkurenci. Dříve nedostatek na straně kodérů součinně vytvářel jejich postoj, dnešní doba nabízí řešení v podobě outsourcingu na mnoha úrovních. Pro příklad najmutí kodérů z Indie za nižší náklady, než využívání zdrojů v ČR.

Ale zpět k tématu - na otázku, kam řadit IT/ICT oddělení ve společnosti, se odpovídá v různých firmách velmi odlišně. Extrémní zůstává odpověď "Do sklepa!"

Na druhou stranu málo společností dokáže odpovědět na prostou otázku "Kolik vás stojí IT?" Odpověď vedení poskytuje zájemcům zajímavý pohled na skutečnost, jak je IT v dané firmě vnímáno.

Bohužel většina českých firem má IT zdroje rozstroušené po jednotlivých odvětvích, od výroby a logistiky až po vývoj a management a prostá otázka zůstává nezodpovězena.

Právě v tomto místě vzniká prostor pro zapojení "moderních ajťáků". Nejen expertů přes IT/ICT technologie, ale zároveň lidí schopných reflexe a uvažování v business mantinelech a business mentalitě. Dnešní doba "modernímu ajťákovi" říká například "business analytik". Rozdíl je tedy patrný již z tohoto označení - člověk schopný analyticky uvažovat nad daty, tedy zjednodušeně řečeno měnit "data na informace". Tento proces však často plně nestačí, informace je nutné především předat dál, například do business sféry. Čímž se kruh uzavírá a business analytik bez prezentačních schopností se sám pasuje do role "prostého ajťáka".

Doba, ve které se dnešní společnosti nacházejí, se dá popsat mnoha slovy, například "nejistá", či "turbulentní". Doplnil bych ještě jeden rys - doba přející snižování nákladů. Leč existují rozdíly v přístupu - některé společnosti snižují náklady na nejnižší možné míry, aniž by uvažovali nad důsledky. Například je patrný rozdíl, jestliže snížíme náklady a zároveň nám klesá výrobní kapacita, či snižím náklady, ale dokáži uspokojit identickou míru poptávky, jako před snížením. Je patrné, že v první případ může vypadat na papíře v krátkodobém horizontu hezky, ale ve skutečnosti "nula od nuly pošla".

Však i tento jev nutí zvýšit "produktivitu IT/ICT", aby prostředky zůstaly přiděleny v dostatečné míře. Jak toho tedy docílit?

Odpověď je skyta již v minulých odstavích - opět jde o kvalitní prezentace své činnosti a výkonu z IT do business sféry. Standardní přístup businessu k IT je totiž následující: "Když IT funguje, je to normální a přirozené. Pokud však jednou něco selže, běda jim!" Část je daná tím, že business často nechce a není informován o procesech, které IT obsahuje.

Typickým příkladem je integrace dat: Firma používá 50 aplikací různého druhu, stupně vývoje a stáří, ale pro většinu je samozřejmost, že k přihlášení do všech stačí jeden login a jedno heslo. IT získává "povolení k zásahu" a integraci dokončí, což je výsledek, který všichni ostatní očekávali. Pokud by se to nepodařilo (nedejbože z důvodu nedostatečného rozpočtu na projekt), čarodějové z IT budou pomyslně upáleni na hranicích businessu.

Efekt "oni to už s těma počítačema nějak skoulí" je v Čechách i ve světě silně zakořeněn. A právě dnešní doba omezených rozpočtů a zdrojů si žádá, že i IT je nuceno kvalitně prezentovat své výsledky právě pro ty, co jsem pro tento článek označil slovem "business". Zajímavostí zůstává, že pokud IT nezačne s tímto samo, businessu nedochází, že je to možnost. Prostě bude dál stlačovat zdroje a čekat, kdy dojde k "problému". A protože IT čarodějové se nevzdávají, může se problém vyjevit až v době, kdy bude pozdě k opravě.

Zjednodušenně řečeno, v dnešní době například na pozici CIO přestává být důležitá absolutní a podrobná znalost programovacích postupů a ICT technologií. Rozhoduje přístup k reportingu a komunikaci, využívání principů Business Intelligence a vytváření informací a závěrů z prostých dat.

V CIO se mísí několik přístupů:
  1. Snaha realizovat inovace
  2. Zvýšit rentabilitu investic v IT (ROI)
  3. Rozdělit svoji činnost úměrně mezi business a IT.
Snaha realizovat inovace je dále přináší rozpolcení vedení IT mezi dva směry - touha být vizionářem, přinášejícím novinky a technologický postup a na odvrácené straně proud "praktického pragmatika", který se nebojí škrtat zdroje, snižovat náklady a popravovat neúspěšné projekty
Podobně to je i u druhého bodu, kdy přístup "tvůrce hodnot" jde právě ruku v ruce s omezeními rozpočtu a nutností "obrátit každou korunu dvakrát".

Třetí bod reprezentuje právě tento článek - rozšíření vlivu na business a zkvalitnění obrazu IT ve zbytku společnosti.

CIO, který rozdělí své síly, znalosti a schopnosti ve správném poměru do zmíněných oblastí, může výrazně firmě pomoci, především v době, kdy není prostor pro chyby. A může tak úspěšně oddálit chvíli, kdy business rozhodne "zkrátit o hlavu" právě jeho oddělení... A o to nakonec jde, nebo ne?

Žádné komentáře:

Okomentovat