úterý 30. března 2010

Rozhovor s Jiřím Kocourkem: ICT oblasti patří budoucnost


Na české scéně nejen internetového zpravodajství a publicistiky dlouhodobě působí Jiří Kocourek, dnes již bývalý šéfredaktor serveru ITBIZ.cz, který publikoval v médiích jako Lupa.cz, E15, či například magazínu Strategie. Ve svých pětadvaceti letech patří k mladé generaci slibných publicistů, o to více překvapil "přestupem" do public relations a pod křídla nejvýznamnějšího operátora na českém elektronickém trhu práce a jednu z předních evropských e-recruitmentových společností, provozovatele služby jobs.cz, či největšího portálu prace.cz, společnosti LMC s.r.o.



Jirko, Vaše působení v českých médiích je spjato se specifickou oblastí. Proč právě ICT a s informačními technologiemi spojený byznys?
Jedná se o velice dynamický segment, kde probíhá stále něco nového, dochází k inovacím, ke změnám podmínek na trhu. ICT oblasti patří budoucnost. Moderní technologie se budou využívat stále více ve všech oborech. Roste význam IT oddělení ve všech firmách a institucích. Organizace, které si potřebu kvalitního IT neuvědomí a například z důvodu hospodářské krize v IT rozpočtech neuváženě škrtají, mohou na své nepromyšlené jednání později doplatit.

Rozvoj dynamického obsahu, webu 2.0 a dalších technologií v posledních letech výrazně ovlivnil IT média. S čím bylo nejtěžší se vyrovnat?
Pro mně osobně nebylo ani příliš složité se s něčím vyrovnávat. Patřím do mladé generace uživatelů, kteří vítají inovace, nové vývojové etapy, podobu jednotlivých služeb atd. Tedy prvkům, které sebou přinesl Web 2.0, potažmo přinese Web 3.0, jsem poměrně otevřený. Důležité je podle mého názoru zkoušet nové aplikace, být otevřený proinovativním prvkům a odnést si vždy to nejlepší pro svůj byznys. Vnímat aktuální vývoj trhu a přizpůsobovat mu svojí činnost.
Konkrétně k IT médiím mohu jen krátce konstatovat, že mnohým tradičním a většinou tištěným titulům tento dynamický vývoj on-line světa uškodil tím, že nestačí reagovat na rychlost zpracování a okamžitost komunikace internetových médií se čtenáři. Málokterý čtenář si chce přečíst týden starou aktualitu z IT, byť kvalitně zpracovanou. Trend je jednoznačný - poskytovat co nejrychlejší a nejkvalitnější informace.

Společnost LMC působí převážně na elektronickém trhu práce. V souvislosti s ekonomickou krizí je toto více než turbulentní odvětví. Nezaměstnanost vzrostla, dá se tedy říci, že máte "více klientů"? Jaký servis poskytuje LMC pro ty, kteří práci hledají? A na jaké trendy se zaměřuje na straně potenciálních zaměstnavatelů?
Zde je nutné vysvětlit, že společnost LMC prostřednictvím svých portálů Jobs.cz a Prace.cz zejména vytváří prostor, kde se střetává nabídka s poptávkou na trhu práce. Poskytujeme platformu, kde se setkávají zaměstnavatelé s potenciálními uchazeči o práci. Celkově lze říci, že se vlivem ekonomické krize zvýšila responze uživatelů našich portálů na inzerované pracovní nabídky. Zaměstnavatelům LMC nabízí především možnost komplexní správy náboru prostřednictvím softwaru LMC G2. Jedná se o řešení správy náboru. Posledním a aktuálním vylepšením je zavedení on-line psychometrických dotazníků, které firmám pomohou výrazným způsobem zkvalitnit předvýběr kandidátů.

Nezavání pak takový předvýběr diskriminací kandidátů na pracovní místo?
Jde o preselekci, ale takovou provádí každý personalista. Nemůže pozvat na konkurz 100 lidí, kteří projevili o místo zájem. Naopak pomocí dotazníku má v ruce další nástroj, jak se objektivně rozhodnout, narozdíl od běžného posouzení různých došlých životopisů a motivačních dopisů. Toto je nutné vysvětlit, nejde tedy v žádném případě o diskriminaci. Naopak.

Oddělení Public Relations v mezinárodní firmě přináší velkou míru odpovědnosti. Kam byste v korporátní firemní struktuře začlenil sám sebe?
Public Relations jsou důležitým faktorem ovlivňujícím, jak je firma vnímána a jakou má pověst. Schopnost efektivně komunikovat se stává měřítkem úspěchu na trhu. Dobrá komunikace mezi organizací a jejími cílovými skupinami se stala klíčovým faktorem pro každodenní potřeby i budoucí rozvoj všech oborů podnikatelské činnosti. My v oddělení PR jsme jakousi pomyslnou spojkou, která zprostředkovává komunikaci firmy s okolním světem.

Zkuste pomocí pěti slov charakterizovat svoji práci.
Komunikace, korektnost, vstřícnost, otevřený přístup.

Vyhledal jsem si na serveru ITBIZ.cz Vaše články a první v archivu nese titulek "Jobs.cz: hledání vhodných zaměstnanců se prodraží". Nyní působíte ve společnosti, která Jobs.cz vlastní. Věříte v osud, či vyšší moc?
Opravdu? Jedná se víceménně o náhodu, přesto díky za zajímavý postřeh. Jinak osobně věřím především ve své schopnosti a vůli něco dokázat.

Jak se Vám daří plnit své dlouhodobé cíle?
Nestavím si svojí kariéru nebo osobní život na dlouhodobých cílech. Snažím se pojmenovat své aktuální potřeby a cíle a pak si jít tvrdě za úspěchem. Na bilancování je ještě opravdu brzo.

Dokončujete magisterský titul na vysoké škole, tedy již během šéfredaktorského působení jste byl zároveň studentem. Umím si představit náročnost obojího. Jak Váš životní rytmus ovlivnil přestup do LMC?
Opravdu je náročné skloubit profesní dráhu s náročným studiem na vysoké škole. Nicméně je to pro mě výzva být maximálně úspěšný ve všech oblastech, kterým se věnuji. Přestup do LMC byl pro mě v tuto chvíli správným krokem. Jedná se o předního tuzemského zaměstnavatele a špičku v segmentu on-line byznysu v Česku a střední Evropě. Společnost vnímá své zaměstnance jako svojí největší hodnotu a to se odráží i ve vytváření pracovních podmínek, firemní kultury. Mně konkrétně v LMC vycházejí maximálně vstříc z hlediska studia, mám vytvořeny skvělé podmínky - flexibilní pracovní doba, možnost práce na home office atd.

Zbývá Vám čas na koníčky, případně přítelkyni?
Volného času pro sebe mám opravdu minimálně. Snažím se ho dělit především mezi svojí rodinu a nejbližší přátele. Věnuji se také sportovním aktivitám, zejména horské cyklistice, fotbalu nebo fitness.

Co považujete za budoucnost v práci s médii, public relations a celým odvětvím? Objevují se nové trendy?
Z hlediska médiií je fakt, kdy se televize a tisk potýkají s odlivem čtenářů a diváků ve prospěch Internetu, neodmyslitelný. Mohl bych zde dlouze opakovat "termíny budoucnosti", jako jsou on-line zpravodajství, digitalizace, sociální sítě atd., raději bych ale apeloval na jednotlivé vydavatele, ať se raději zamyslí sami nad sebou a snaží se maximálně porozumět potřebám svých čtenářů, své cílové skupiny, uživatelům atd. A podle toho pak mohou rozhodovat o tom, v jaké struktuře a podobě budou produkovat zpravodajství. Pokud se budou všichni bezhlavě řídit trendy ve smyslu "všichni jsou na internetu a na sociálních sítích, musíme tam být taky", nemusí to přinést kýžený efekt.
Z pohledu PR bych doporučil zejména otevřenost k dialogu, poskytování korektních a pravdivých informací.

Děkuji za rozhovor.

Žádné komentáře:

Okomentovat